Monfalcon

Da Wikipedia, l'ençiclopedia libara.
Monfalcon
Someja


Pozision

Map

45°48′00″N 13°32′00″E / 45.8°N 13.533333°E45.8; 13.533333 (Monfalcon)Coordinae: 45°48′00″N 13°32′00″E / 45.8°N 13.533333°E45.8; 13.533333 (Monfalcon)

StatoItàlia
Rejon autònomaFriułi-Venèsia Jùlia
Ente di decentramento regionale del Friuli-Venezia Giulia (it) Traduziente di decentramento regionale di Gorizia (it) Traduzi Cànbia el vałor in Wikidata

CapitałeMonfalcone (it) Traduzi Cànbia el vałor in Wikidata
Popołasion
Totałe29 479 (1° de zenaro del 2023) Cànbia el vałor in Wikidata
1 372 (2018)
Densità1 494,12 hab./km²
Demònemo monfalconezi
,
  Edit this at Wikidata
Zeografia
Àrea19,73 km²[1] Cànbia el vałor in Wikidata
Altitùdene7 m Cànbia el vałor in Wikidata
Rente a
Còdazi de identifegasion
Còdaze postałe34074 Cànbia el vałor in Wikidata
Còdaze de matricołasionGO Cànbia el vałor in Wikidata
Fuzo oràrio
Prefiso tełefònego0481 Cànbia el vałor in Wikidata
ID ISTAT031012 Cànbia el vałor in Wikidata
Còdaze catastałe de ItàliaF356 Cànbia el vałor in Wikidata

Sito webcomune.monfalcone.go.it Cànbia el vałor in Wikidata

















































MusicBrainz: c9af2d43-4fb1-45ff-8190-d84a68fdb847


Monfalcon (Monfalcòn in furlan, Trsič in sloveno) el xe un comun de 28.020 abitanti, el secondo par popolasion ta la provincia de Gorizia e el quinto de la rejon de la Furlania-Venessia Iulia. La se cata sul mar al sboco del fiume Lisonz, sul versante de zanca ai pie del'altipian del Carso e la vien considerà la capital de la Bisiacaria. Se cata a trenta km a nord-est da Trieste e a zirca vinti a sud de Gorissia.

La xe cognossesta par i cantieri ciamadi Fincantieri, a Pansan, dove xe tirade su grande nave da crosera, la ospita anca un porto importante. De Monfalcon xe anca la famosa cantante Elisa.

Storia[canbia | canbia el còdaxe]

La storia antiga de Monfalcon la xe stada condissionada da la vizinansa de Aquileia, zentro più importante de la rejon. Le roine de le terme le prova la presenza de zente che la abitava la zona za ai tempi de la dominasion romana, mentre la roca, costruesta tal X secolo, la testimonia el rol del teritorio monfalconese par la difesa de le possesion del patriarca de Aquileia. L'abità de Monfalcon vien nominà par la prima volta ta'l 1289.

Tal 1420 i xe rivadi i Venessiani, che i ga disfrutà Monfalcon e potensià la roca sempre come protesion da le invasion dai nemighi, che i ga assaltà la zità sai volte, almen tre volte i turchi, anca i strìassi e i franzesi ghe xe passadi. A la fin la zità xe passada al'Impero Strìaco tal 1797.

La storia più ressente de Monfalcon la ga un momento fondamental quando la fameia Cosulich, seradi i squeri de Trieste, la ga portà qua la Fincantieri, ta'l 1908, la mandopera rivada la ga fat cressar la popolasion e trasformà el zentro urban, co la nassita del quartier de Ponsan, discreà proprio par la nova industria. Monfalcon la xe stada tiatro de bataie de la Prima Guera Mondial (qui ghe xe morti Enrico Toti e Antonio Sant'Elia), ocupada prima dai italiani, ciolta indrio dai strìassi dopo Caporeto e infin vinta dai sti primi.

Tal corso de la Seconda Guera Mondial, Monfalcon la xe stada sai daneiada dai bombardamenti. I movimenti de Resistensa nassesti sul Carso i ga portà al'ocupasion dei slavi de Tito, par dopo vignir da indrio al'Italia. Tra le do guere, Monfalcon la faseva parte de la provincia de Trieste, des la xe passada soto Gorissia.

Robe da andar vedar[canbia | canbia el còdaxe]

La roca de Monfalcon la xe el monumento più cognossest de la zità: forsi in pie za soto Teodorico, la porta i segni de la dominasion venessiana come el leon de San Marco. Dopo i grandi dani causadi da le guere, xe sta restaurà.

El zentro storico xe bel co la piassa dela Republica, el palasseto veneto e el Duomo dedicà a Sant'Ambrosio, sto ultimo ricostruest dopo la Prima Guera Mondial.

Monfalcon la festeia par tradision el carneval, co la so mascara de Sior Anzoleto Postier.

La tradision dei squeri de la zità la ga portà a la fondasion del polo museale de la cantieristica, zentrà su quel che iera l'albergo operai de Pansan.

In mezo a un teritorio industrial, ghe xe anca spassio par la spiaja de Marina Julia, tra el porto e el sboco del Lisonz.

Abitanti[canbia | canbia el còdaxe]

Abitanti censii


Da la fin dei ani '90, Monfalcon la se ga impignida de zente foresta, soratuto del Bangladesh, tirada qui dai lavori a disposision in Ficantieri.

Zemelagi[canbia | canbia el còdaxe]

  • Itàlia
Gallipoli
  • Austria
Neumarkt in Steiermark


Note[canbia | canbia el còdaxe]

  1. voze de refarensaistat.it.






Controło de autoritàVIAF (EN155961424 · LCCN (ENn82088502 · WorldCat Identities (ENn82-088502
Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Monfalcon&oldid=1136128"