Projeto:Forme de vita/Convension

Da Wikipedia, l'ençiclopedia libara.

Sta pàgina la à al scopo de dar de le linee guida par la stesura de 'n articolo su na qualsiasi forma de vita, includendo al pi gran numero de informažion che se pol e ndando in žerca de meterla inte na strutura a albero tramite al uso de la classificažion sientifica e de le relažion sistematiche co i altri organismi, tant che i vive fa che i sie fossili.
Nonostante sto tant ghe n'è de le ecežion aonde che se pol doperar al nome volgare:

  1. Co no se cognoss al nome sientifico, al problema al gnen risolt in seguito co 'n spostamento (redirect).
  2. Esiste casi particolari aonde che al nome de 'n organismo no 'l identifica solche na sudivision o na specie. Se no ghe n'è al raporto 1:1, al nome comune de 'n organismo no 'l podarà gner doperà come redirect a 'l nome sientifico e al è mejo scriver an articolo co 'l nome par veneto purchè inte ghe sie i justi colegamenti a i singoi elementi (varda par es. Martincož).

Come scriver an articolo sientifico[canbia | canbia el còdaxe]

Par i nomi sientifici, inte 'n articolo, ghe ol star a žerte regole:

  • I nomi de i generi i à senpre da esser in corsivo e co la prima letera majuscola: Homo, Rosa, Saccharomyces.
  • I nomi de le specie i à senpre da esser par corsivo e precedesti da 'l nome o da la abreviažion de 'l genere: 'Homo sapiens o H. sapiens, ma mi sapiens. I è scriti senpre in minuscol.
  • I nomi de le categorie tassonomiche superiori (regno, phylum, classe, ecc.) i à da er senpre la prima letera majuscola ma no in corsivo; Hominidae, Mammalia, Animalia

An pochi de consigli[canbia | canbia el còdaxe]

Inte 'l caso che 'n grupo al incorpore solche an sotogrupo al è mejo che i do termini no i sie separadi e che al articol al vae sot a 'l nome sientifico manco generico. Par esenpio: la division Ginkgophyta, classe Ginkgoopsida, ordine Ginkgoales, fameja Ginkgoaceae e genere Ginkgo la è representada da solche na specie vivente, la Ginkgo biloba, sichè sarà pi just scriver solche an articol doperando come titolo la specie (Ginkgo biloba) e co i altri nomi reinderižadi. La division Ginkophita la à comunque altri conponenti estinti su i quai se podarà an doman scriver separando i articoi.

No i è tuti i taxon che à da er par forža articoi separadi. La regola pi senplice (e facilmente la mejo) la è no er regole: se è al tenp e la oja de pareciar qualche sotospecie scognossesta de la qual la đent no la à aderetura gnanca mai sentì dir gnint che la vae par la sotospecie! Ma quando che par che no se pode scriver assei se pol elencarla inte 'l articol de la specie. Se al elemento al è svilupà assei, na descrižion detagliada te 'n articol separà se podarà senpre varla inte 'n nantro momento.

La roba mejo se se cognoss al argomento la è crear i articoi "verso al bass", scriver par esenpio i articoi de la fameja prim de tut, po' al genere, po' la specie. Se le informažion le gnen massa scarse, o la sudivision la è cea al è mejo scriver an aprofondimento o an aceno inte 'l articol de la division superior. Na ecežion a sta regola le è le fameje o i generi co solche na specie, basta crear al articol de la specie e de i redirect e quel co i nomi de la fameja o de 'l genere. Inte 'l caso che esiste controversie forte reguardo a 'l numero de le specie de 'n genere (una o tante) alora al saree mejo doperar come titolo al genere e, oviamente, meter inte le varie teorie in contrasto.

Tassobox[canbia | canbia el còdaxe]

TassoboxForme de vita/Convension
Tasonomia


Le informažion detagliade su la tassonomia e su la sistematica le à da ndar messe inte te 'l articol. Aonde che se pol però, na tabela standard la juta a er na idea ciara de la classificažion, la assa veder polito de che esser vivente che se è drio tratar e la condensa inte tante informažion. Sta tabela la gnen fata co i tassobox. A destra al è mostrà an esenpio (Panda gigante).

Par subito ghe n'è tre principai sežion de an tassobox:

  • Na intestažion che la mostra al nome de 'l organismo, a 'l qual pol esserghe dontadi al stato de conservažion, na inmagine e la so didascalia.
  • Na tabela che la assa veder in modo detaglià la colocažion de 'l taxon inte la classificažion sientifica (tu pol orientarte su Wikispecies o co un de i siti proposti pi ignanž inte 'l testo).
  • Na nota final, co 'n contenuto che pol canbiar (se, come inte 'l esenpio, se trata de na specie che ndarà inserida la nomencladura binomial e eventualmente na lista de sotospecie).

Se pol dontar altre espansion, par esenpio:

La guida conpleta par la costružion de qualunque tassobox la è su Template:Tassobox.

Articoi senža tassobox[canbia | canbia el còdaxe]

Se, durante le ostre ricerche su Wikipedia, esse da capitarghe de catar articoi su le forme de vita senža de 'l tassobox e no è la oja o le conossenže par crear la tabela tassonomica, sè pregadi de dontar in žima a 'l articol al tenplate {{no tassobox}}, de modo che 'l pode gner fora te la categoria aposita e cossì evidenžiarghelo a chi che è bon.

Categorie[canbia | canbia el còdaxe]

I grupi pì inportanti i pol er na so categoria, che, a pi che casi particolari, i aree da presentar al nome comune a 'l plural. De solito al è mejo assarghe la classificažion a categorie a i grupi pi grossi (come i Mamiferi). Ghe oree crear an grupo separà quando che se donde i 10-50 articoi.

Risorse par la tassonomia (par inglese)[canbia | canbia el còdaxe]

Sti siti i pol jutar a catar la tassonomia de na specie:

Tuti i regni[canbia | canbia el còdaxe]

Solche Žonch[canbia | canbia el còdaxe]

  • Index Fungorum Nomi sientifici e fameja di apartenenža di tanti žonch.

Solche Piante[canbia | canbia el còdaxe]

Solche Animai[canbia | canbia el còdaxe]

Autori[canbia | canbia el còdaxe]

Sti siti, inveže, i juta a catar i autori de la classificažion.

  • IPNI, authors search Al è na bona fonte par dar na idea general de la classificažion de le piante e de i diversi nomi che gnen doperadi par ciamar na specie.

Siti che i à concess autorizažion[canbia | canbia el còdaxe]

Se decidè de cargarghen qualcheduna su Commons se sconsiglia de meter inte 'l comento sto codice:

uploaded by--~~~~
taken from http://www.legambientearcipelagotoscano.it
(for the authorization [[:it:Wikipedia:Autorizzazioni_ottenute/LEGAMBIENTE_Arcipelago_Toscano|see here]])

licenža: {{gfdl}}

Se decidè de cargarghen qualcheduna su Commons se sconsiglia de meter inte 'l comento sto codice:

Photo by angelofer@aliceposta.it [http://www.piante-e-arbusti.it/prima_pagina.htm website]
uploaded by --~~~~

licenža: {{cc-by-sa-2.5}}

Tenti: la autorizažion la val solche par le foto pubblicate a suo nome.
Si trata pi che sia de anfibi, tanti de 'l Madagascar. Franco Andreaone al è an inportante studioss talian e, tra l'altro, uno de i scopridor de la Salamandra lanzai. Se decidè de cargarghen qualcheduna su Commons se consiglia de meter inte 'l comento sto codice :

Photo by Franco Andreone [http://www.francoandreone.it website]
uploaded by --~~~~

licenža: {{cc-by-sa-2.5}}

Altre risorse[canbia | canbia el còdaxe]

Fotografie e disegni:

  • Ocean explorer - Sito de 'l National Oceanic & Atmospheric Administration (NOAA), U.S. Department of Commerce - inmagini de dominio publico.
  • Stock.xchng - Na boa de fotografie (pì de 9.000 inte la categoria 'animals', pì de 7.600 inte la categoria 'plants'), de le quale la gran part la è de publico dominio ({{PD}}); tante inmagini le è senža titolo, ma al è na otima fonte.
Se decidè de cargarghen qualcheduna su Commons se sconsiglia de meter inte 'l comento sto codice:

uploaded by--~~~~
taken from http://www.copyrightexpired.com/earlyimage/index.html

licenža: {{PD-old}}

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Projeto:Forme_de_vita/Convension&oldid=902232"