Difarense intrà łe version de "Salamandra salamandra"

Da Wikipedia, l'ençiclopedia libara.
[Version verifegà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Escarbot (discusion | contribusion)
p r2.7.2) (Bot: Cavo: he:סלמנדרה כתומה
Rezabot (discusion | contribusion)
p r2.7.1) (Robot: Xonto vi:Kỳ giông lửa
Riga 145: Riga 145:
[[tr:Lekeli semender]]
[[tr:Lekeli semender]]
[[uk:Вогняна саламандра]]
[[uk:Вогняна саламандра]]
[[vi:Kỳ giông lửa]]
[[vls:Viersalamander]]
[[vls:Viersalamander]]
[[wa:Rogne (biesse)]]
[[wa:Rogne (biesse)]]

Version de le 21:24, 4 xug 2012

Modeło:Belumat


TassoboxSalamandra salamandra Cànbia el vałor in Wikidata

Cànbia el vałor in Wikidata
Rezistrasion

Cànbia el vałor in Wikidata
Stato de conservasion
Eror Lua: callParserFunction: function " [[Categoria" was not found.
Tasonomia
Eror Lua: callParserFunction: function " [[Categoria" was not found.
Spece

Salamandra salamandra
(Linnaeus, 1758)

Nomenclatura
ProtònemoLacerta salamandra Cànbia el vałor in Wikidata
Distribusion

Cànbia el vałor in Wikidata


Areale di distribuzione

La bissa de la pioa (nome sientifego Salamandra salamandra) la è an urodelo che fa parte de la fameja Salamandridae.

Descrižion

La bissa de la pioa se la cognoss facilmente par al so color negro co vistose mace giale.

La bissa de la pioa la donde i 15-20cm de longheža total (coda conpresa), e le mastce le è in genere pì longhe e grosse de i mastci. Le mastce le è ovovipare, e le fa mudoi inte ricatei, roje o altri cors de aqua ossigenadi polito. I mudoi i à branchie e quatro žate ben svilupade. I mudoi i se diferenžia da altri de urodeli par la presenža de mace ciare a la base de le žate. Inte žerte popolažion de montagna de bissa de la pioa, le mastce le è vivipare e le fà boat conpletamente svilupadi e pronti par la vita terestre.

Abitudini

I adulti i fà na vita discreta, e i è de solito ativi solche de not, o durante al tenp piovoss e umido (da sto tant gnen al nome "bissa de la pioa"). I abita diversi tipi de bosch, pì che sia de latifoglie missiadi, de fagher e castegner, pì che sia arent cors de aqua.

Ghe n'è poca diferenža fra mastci e femene. I mastci se i cognoss par la sagoma de solito pì magra, e par an gnoch te 'l cul, aonde che le celule spermatiche le è conservade 'te na strutura ciamada spermateca. La fecondažion la è interna 'te le femene, che le tira sù la semenža assada su 'l teren da 'l mastcio durante 'l acopiament. I mastci i se cata da dir durante 'l periodo de 'l calor (che al canbia secont la posižion geografica).

Inte la Europa meridional, la bissa de l apioa la è ativa pì che sia de otuno e de primavera, e no la se ritira in letargo invernal. In Europa central, inveže, la è ativa in primavera e in istà, e la va in letargo durante i mesi pì fredi.

Distribužion

La à na anpia distribužion in Europa, 'te la fassa magrebina, i Balcani e la Asia Minor.

Sotspecie

La specie Salamandra salamandra la à an numero variabile de sotspecie ricognosseste infin dess: 16 sotspecie, de le quale 13 presenti in Europa. Žerte le è state in seguito descrite come specie separade. In Italia la è representada da S. salamandra salamandra propria de le region alpine e da Salamandra salamandra grigolii, endemismo italico distribuì 'te le Alpi Maritime e in tut al Apenino, infin a la Calabria.

Miti e credenže popolari

La bissa de la pioa la è stata ogeto durante i secoi de miti e credenže, tra le quai che n'è quela che la pode sopraviver a 'l fogo. Sto tant al è de 'l tut sbaljà parchè la so pel umida la la rende delicata in presenža de fonti de calor e anca distante da l'aqua. La è inveže in part vera la credenža che la è velenosa: le so ghiandole de la pel difati le pol far an liquido che brusa te le mucose; sta sostanža la è na difesa contro i predator, che i gnen avisadi de 'l pericol da la coloražion aposematica de la spece.

Bibliografia

Altri progeti

Errore script: nessun modulo "Interprogetto".


Ligami foresti

Modeło:Link FA Modeło:Link FA

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Salamandra_salamandra&oldid=459183"