Difarense intrà łe version de "Islam"

Da Wikipedia, l'ençiclopedia libara.
[Revixion njiancora controłà][Version verifegà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Rifiutà l'ultema modifega (aportà da 146.247.67.192) e confermà ła version 524566 de Addbot
Riga 1: Riga 1:
[[File:Islam percentage by country.png|right|500px|thumb|Stati con popolasion de religione islamica.]]
[[File:Islam percentage by country.png|right|500px|thumb|Stati con popolasion de religione islamica.]]
L<nowiki>'</nowiki>'''Islam''' (en arabo '''<big>إسلام</big>''' ["Islàm"], che vol dir ''sotomision'', ''abandono'' [a Dio]), el xe na religion monoteista nata a la [[Mecca]] ([[Arabia Saudìa|Arabia Saudita]]) en tel [[VII secoło|VII secolo]] a seguito de la predicasion de [[Maometo]], che i musulmani i crede esar l’ultimo [[profeta]] mandà da [[Dio]]. Par i musulmani, l’Islam el xe la rivelasion definitiva, el xe verto a tuti e se propaga co l’atività misionaria de tuti i credenti.
L<nowiki>'</nowiki>'''Islam''' (en arabo '''<big>إسلام</big>''' ["Islàm"], che vol dir ''sotomision'', ''abandono'' [a Dio]), el xe na religion monoteista nata a la [[Mecca]] ([[Arabia Saudìa|Arabia Saudita]]) en tel [[VII secoło|VII secolo]] a seguito de la predicasion de [[Maometo]], che i musulmani i crede esar l’ultimo [[profeta]] mandà da [[Dio]]. Par i musulmani, l’Islam el xe la rivelasion definitiva, el xe verto a tuti e se propaga co l’atività misionaria de tuti i credenti.

== La fede islamica ==
L’Islam predicà da Maometo el ga tre soli articoli de fede:
* Dio (Allah) el xe uno solo
* Maometo el xe el so profeta
* El mistero de i ultimi giorni

Chi crede in sti tri principi el pol dirse un islamico. En arabo, Islam e Salam (paxe) i ga la stesa raixa (SLM), l’Islam el saria alora anca la religion de l’intima paxe tra Dio e i omeni, el musulman la persona che la se abandona a Dio conpletamente. Sto abandono el se dimostra ne i cinque pilastri (''arkàn al-Islàm''), che tuti i boni musulmani i segue.

Quel che inporta no xe la convinsion personale so la teoria teologica (ortodosia), ma l’asion publica (ortoprasi). I xe i conportamenti che i atesta l’islamicità de na persona. La lege che regola la vita de i musulmani la xe la ''shari'a'' (che vol dir ''la strada''). Solo Dio el pol giudicar i convincimenti interiori.


== I cinque pilastri ==
== I cinque pilastri ==

Version de le 18:56, 30 avr 2013

Stati con popolasion de religione islamica.

L'Islam (en arabo إسلام ["Islàm"], che vol dir sotomision, abandono [a Dio]), el xe na religion monoteista nata a la Mecca (Arabia Saudita) en tel VII secolo a seguito de la predicasion de Maometo, che i musulmani i crede esar l’ultimo profeta mandà da Dio. Par i musulmani, l’Islam el xe la rivelasion definitiva, el xe verto a tuti e se propaga co l’atività misionaria de tuti i credenti.

La fede islamica

L’Islam predicà da Maometo el ga tre soli articoli de fede:

  • Dio (Allah) el xe uno solo
  • Maometo el xe el so profeta
  • El mistero de i ultimi giorni

Chi crede in sti tri principi el pol dirse un islamico. En arabo, Islam e Salam (paxe) i ga la stesa raixa (SLM), l’Islam el saria alora anca la religion de l’intima paxe tra Dio e i omeni, el musulman la persona che la se abandona a Dio conpletamente. Sto abandono el se dimostra ne i cinque pilastri (arkàn al-Islàm), che tuti i boni musulmani i segue.

Quel che inporta no xe la convinsion personale so la teoria teologica (ortodosia), ma l’asion publica (ortoprasi). I xe i conportamenti che i atesta l’islamicità de na persona. La lege che regola la vita de i musulmani la xe la shari'a (che vol dir la strada). Solo Dio el pol giudicar i convincimenti interiori.

I cinque pilastri

El nome de Allāh en lengoa araba

I arkān al-Islam ("Pilastri de l'Islam") i xe i cinque doveri che tuti i musulmani i ga da metare en pratica. I xe:

  • la shahāda, o "testimoniansa" de fede (che vol dir afermar che Dio el xe uno solo e Maometo el xe el so profeta;
  • la zakāt, l’elemosina;
  • la Salāt, la preghiera da farse cinque olte al dì co che el muezzin el ciama la comonità;
  • el Sawm ramadān, el digiuno diurno en tel mexe de ramadan, i xe esclusi i maladi;
  • el Hajj, el pelegrinagio a la Meca en tel mexe de Dhū l-hijja, solo par chi pol parmetarselo.

Alcune sete le zonta el sesto pilastro, el jihad, lo sforso, che vol dir conbatar i erori de fede a l’interno de l’Islam (jihad grande) e difendarse da na violensa esterna (jihad picolo). Speso jihad el vien tradoto co "guerra santa", ma el xe on erore.

Oblighi morai e sociai

File:Masjid Nabawi. Medina, Saudi Arabia.jpg
Moschea del Profeta a Medina, seconda sità sacra de l'Islam

El musulmano el ga da far el ben e conbatare el mal "co la man, co la parola, co la pena e co la spada". El ben e el mal i xe definii da Dio en tel Corano, el libro sacro de l’Islam. El Ben vol dir obedire a Dio, el Mal el xe la disobediensa. Ci vol scrivar na morale diversa, baxada so el ragionamento, el sbaja. Lo steso el val par le regole alimentari. Le xe stà date da Dio, e no le se pol discutare. El credente nol se fa serte domande, el stà sotomeso.

Gerarchia

Fola de pelegrini a la Spianata Sacra de La Mecca, la sità pi santa de l'Islam

Le sete pi grandi de l’Islam no le ga on clero o gerarchie (parò i Sciiti i ga na forma de clero) parché nisun el pol far da intermediario co Dio. I imam i ciama el popolo a la preghiera, i ulama i interpreta el Corano, i mufti i da pareri giuridici, i qadi i fa da giudici secolari. Però i val tuti i steso e nisul el xe on vero sacerdote. Tuti i pol discutar l’interpretasion del Corano, no se pol discutare solo che i principi fondamentali. Quel che ga na forsa el xe el consenso. Co che ghe consenso, se crede che quela sia la interpretasion che Dio el vol.

Libri sacri

La Cupola de la Rocia a Gerusaleme, la terza sità santa de l'Islam

I libri sacri de l’Islam i xe:

  • el Corano (che vol dir "Recitazione"). I musulmani i crede che el Corano el sia la Parola de Dio data da Dio steso a Maometo par mezo de l’Arcangelo Gabriele. Maometo el xera analfabeta. Gabriele el ga srotolà el Corano e, par grazia divina, Maometo el xe stà bon de lezarlo. Dopo che lo ga memorisà, el lo ga insegnà a i so seguaci, che i lo ga scrito. No se pol canbiar nianca na parola dal testo uficiale.
  • la Suna (che vol dir "tradision") i xe na serie de deti e storiele (hadith) de la vita de Maometo. La Suna la se cata en te i Sei Libri (al-kutub al-sitta) de Bukhārī, de Muslim ibn al-Hajjāj, de Ibn Māja, de al-Nasa'i, de al-Tirmidhi e de Abu Dawud al-Sijistani.
  • i libri de la Bibia, ma ne la loro version originale. I musulmani i dixe che i cristiani i ga tolto de i verseti dal Vangelo par far pasar Gesù come Fiol de Dio.

I testi de altre religioni, come l’induismo e el budismo, i xe considerà de origine divina, ma masa coroti da l’omo.

Profeti

L’Islam el riconose la tradision religiosa scominsià da Abramo, el primo profeta inportante (Adamo el xe stà el primo profeta en asoluto). Profeti riconosudi i xe anca: Noè, Isaco, Ismaele, Giacobe, Giusepe (el patriarca), Mosè, Davide, Salomone, Giovani Batista e Gesù. Co Maometo la profesia la xe terminada.

Sete

L’Islam el xe profondamente divixo en corenti e sete, anca picinine. No ghe xe capi religiosi che i gabia autorità su tuti. I pi inportanti grupi i xe:

  • Suniti, la majoria de i musulmani;
  • Sciiti, el 10% de i musulmani i xe sciiti; i sciiti i xe divixi en tante sete:
  • i imaniti, ,
  • i ismaeliti,
  • i zayditi.
  • Ibaditi, picolo grupo che se cata en tel Maghreb.

Modeło:Link FA Modeło:Link FA Modeło:Link FA Modeło:Link FA Modeło:Link FA

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Islam&oldid=534723"