Difarense intrà łe version de "Taxus baccata"

Da Wikipedia, l'ençiclopedia libara.
[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
EmausBot (discusion | contribusion)
p r2.6.4) (Bot: Zonto: eu:Hagin arrunt
p r2.7.1) (Bot: Zonto: he:טקסוס מעונב
Riga 87: Riga 87:
[[fr:If commun]]
[[fr:If commun]]
[[gl:Teixo]]
[[gl:Teixo]]
[[he:טקסוס מעונב]]
[[hr:Tisa (biljka)]]
[[hr:Tisa (biljka)]]
[[hu:Közönséges tiszafa]]
[[hu:Közönséges tiszafa]]

Version de le 03:41, 11 nov 2011

Modeło:Belunexe


TassoboxTaxus baccata Cànbia el vałor in Wikidata

Tuja Cànbia el vałor in Wikidata
Dati
Fonte delegno di tasso (it) Traduzi Cànbia el vałor in Wikidata
Stato de conservasion
Eror Lua: callParserFunction: function " [[Categoria" was not found.
Tasonomia
SuperregnoEukaryota
RènjoPlantae
ClaseConiferae
FamejaTaxaceae
ZènareTaxus
SpeceTaxus baccata

L., 1753

Distribusion

Cànbia el vałor in Wikidata


La pola de nass o tuja al è an albero de 'l ordine de le conifere, doperà da spess par far žiese ornamentai o come pianta da giardin.

Morfologia

Portamento

La Pola de nass la è an senprevert co na cressita lenta e par sto motivo in natura la è da spess an albero pižol o an žieson de medie dimension, ma te le so condižion ideai la pol donder i 10-20 metri de alteža; la chioma la è globosa e inregolar, co i ran bassi.

Scorža

La è de 'n maron che trà a 'l ross, da dovena la è slissa ma co la invecia la se sbrega in plache. I ran doveni i è verdi.

Foje

Le foje le è lineari, an fià incurvade, longhe fin a 3 schei e de color vert scur par sora, pì ciare par sot; le è tacate te i ran co 'n andamento a spiral, in do file oposte. Le è tant velenose.

Fior

La è na specie dioica. I fior mastci i è binadi in amenti, quei femena i va a far na pomèla. I se inpolina co 'l vent.

Fruti

I fruti i è arilli e i gnen ciamadi "pomele de Pola de nass". Da crudi i è verdi, co i è fati i è rossi. I à inte na žiess dura e velenosa che a žacarla co i dent la mola fora an liquido che inžendt. La polpa inveže se pol magnarla. La è mola e dolža fa 'l miel. La gnen magnada da i osei, che cossì i porta in giro le žiess.

Legn

Al legn, dà che al cress a pianpianet, al è serà e ligadiž, e co i ani al tenta de moerse poch. Al color al è gial dorà co i grop scuri. Par la so elasticità al gnea doperà de 'l Medioevo par far archi. Al dì de incoi ghe n'è diversi che i lo domanda par far cornisi o parti de mobili.

Anbiente

La sta ben inte loch umidi e freschi, con tanta onbria, te n teren calcarei Preferisce i luoghi umidi e freschi, ombrosi, con terreno calcareo.

Difusion

Al alre de difusion la conprende le zone da 'l Europa setentrional a 'l Africa de 'l Nord a 'l Caucaso. In Italia la ghe n'è pitost raramente in montagna. Inte te la Foresta Unbra de 'l Gargano ghe n'è diversi esenplari grandi.

Principi ativi

Al principio ativo responsabile de la tossicità de ran, foje e žiess, aonde che al ghe n'è in percentual variabile tra 0.5 e 2%, al è an alcaloide, la tassina. Al à efeto narcotico e paralizante inte 'l on e te n tanti animai domestici. Le part che ghe 'n à de pì le è le foje vece. Da qualche diesina de ani è stat catà fora che ghe n'è an nantro principio ativo (al taxolo), in grado de inibir la mitosi de le cellule tumorai. Sta scoperta la à invià na prometente linea de svilupo de novi farmaci chemioterapici (i taxani).

Altre notižie

Etimologia: al nome "albero de a morte" al è doperà tant te la pianura veneta e al deriva da la tossicità de la pianta.

Propagažion e coltivažion:la cress a pianpianet e la se propaga pi che sia par žiess o par talea. E' stat seležionà tante sort ornamentai. La Pola de nass la viu tanti ani e al è fadiga darghe na età parchè se vet poch i anei e tante olte in medo al legn al gnen bož.

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Taxus_baccata&oldid=423709"