Difarense intrà łe version de "Stòria de Cao Verdo"

Da Wikipedia, l'ençiclopedia libara.
[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
EmausBot (discusion | contribusion)
p r2.7.2+) (Robot: Xonto io:Historio di Kabo Verda
HRoestBot (discusion | contribusion)
p r2.6.5) (Bot: Zonto: nl:Geschiedenis van Kaapverdië
Riga 43: Riga 43:
[[mwl:Stória de Cabo Berde]]
[[mwl:Stória de Cabo Berde]]
[[nds:Historie vun Kap Verde]]
[[nds:Historie vun Kap Verde]]
[[nl:Geschiedenis van Kaapverdië]]
[[no:Kapp Verdes historie]]
[[no:Kapp Verdes historie]]
[[pt:História de Cabo Verde]]
[[pt:História de Cabo Verde]]

Version de le 18:40, 28 oto 2012

L'arcipelago de Capo Verde

La Storia de Capo Verde la scominsia co l’arivo de i portoghexi. No ghera zente che abitava stabilmente su le ixole prima de lori.

Ancò, le ixole de Capo Verde le gha na popolasion che la riflete i popoli che i xe rivà su ste ixole durante la colonizasion: portoghexi, africani da tuta la costa orientale del continente, axiatici e statunitensi.

Portoghexi

Stema de Capo Verde al tempo de la colonia

La leteratura greca e latina la gha de le referense a le ixole de Capo Verde, ciamade Gorgades par ricordar el mitico Gorgon che el gavea copà Perseo. Anca se le ixole le xera disabitate prima de l’arivo d ei portoghexi, pescatori de la costa africana – da le regioni che le diventarà el Senegal e la Guinea – i usave le ixole come baxe durante la pesca. I arabi i se rifaria a ste ixole col nome de Aulil. El nome de Capo Verde el vien da quelo del Capo Verde che se cata en Senegal.

El capitan venexian Alvise Cadamosto (Venexia 1432 – 18 lujo 1488) el xe rivà a l’arcipelago de Capo Verde en tel 1456. Cadamosto laoraa par el principe portoghexe Enrico el Navigator. I portoghexi i xe tornai su le ixole en tel 1462 par fondar la sità de Ribeira Grande (ancò Cidade Velha) su l’Ixola de Santiago. I portoghexi i gha portà i sciavi de l’Africa ocidentale par laorar la tera e i porti de Capo Verde i xe presto diventà importanti par la trata de sciavi e de altre marcansie da l’Africa a le Meriche. La richesa de la cavedal la gha tirà i pirati, compreso Francis Drake che el gha atacà Ribeira Grande en tel 1582 e en tel 1585. I francexi i gha atacà en tel 1712. Da alora Ribeira Grande la gha perso importansa fin che Praia la xe diventà cavedal en tel 1770.

Sicità

Co i portoghexi i xe rivà so l’arcipelago, le ixole le gave na vegetasion consistente. Dopo pochi ani, l’abuso de i tereni par l’agricoltura e l’alevamento le gavea trasformà tanti posti in aree semi-desertiche. En tel 1747 le ixole le gha soferto la prima de tante sicità. En tel XVIII e XVIIII secolo, pi de 100.000 persone le xe morte de fame causà da la sicità. El governo portoghexe el no gha mai mandà de i socorsi.

En tel XVIIII secolo ghe stà anca l’abolision de la sciavitù, che la xera a la baxe de la richesa de l’arcipelago. I portoghexi de Capo Verde i gha emigrà en i Stati Unii par laorar co le companie baleniere.

L’economia de Capo Verde la xe stà aiutà da le nove linee mercantili che traversava l’Atlantego. El porto de Mindelo el xera na sosta ideale par le nave che le dovea embarcar aqua da bear, carbon e animali da macelo. Anca sto sboco economico el xe finio co la seconda guera mondiale e co la fin de i viagi transaoceanici.

Indipendensa

Pedro Pires

I portoghexi i no gha mai tratà ben i africani. A Capo Verde, parò, i gha fato mejo che en te le altre colonie. A l’indipendensa, el 26% de i capoverdiani i savea lexar, contro el 5% de i abitanti de la Guinea Bissau. A Capo Verde i portoghexi i gavea anca costruio na scola superiore. En tel 1956, Amílcar Cabral co altri panafricanisti el gha fondà el Partito Africano par l’Indipendensa de la Guinea e del Capo Verde. Le domande de indipendensa no le podea esar capié da i portoghexi, governadi da na ditatura de destra. I abitanti de Capo Verde e de la Guinea Bissau i gha combatu imsieme par l’indipendensa. Dopo la fine de la ditatura (avril 1974) i portoghexi i gha dato l’indipendensa a tute le colonie. Guinea Bissau e Capo Verde le volea formar on solo paexe.

El progeto de unità el xe finio co el colpo de stato del 1980 a Bissau. Capo Verde el gha volù ndar vanti su la strada de la democrasia alontanandose da la Guinea Bissau. El novo partito Partito Africano par l’Indipendensa de Capo Verde el gha controlà la vita politega de le ixole fin al 1990.

Al tempo de la primavera democratica (1990-91) anca a Capo Verde l’oposision politega la gha domandà el ricnosimento uficiale. En tel avril del 1990, el governo el gha verto le porte al multipartitismo, co l’oposision che la formava el Movimento par la Democrasia. El mono partitismo el xe stà abolì el 28 setembre 1990 e le prime elesioni multipartitiche le xe stà nel genaro 1991. El Movimento par la Democrasia el gha vinto la magioransa en tel parlamento e la presidensa. António Mascarenhas Monteiro el xe stà eleto presidente e el xe suceduto a Aristides Pereira, presidente de Capo Verde dal 1975. El Movimento par la Democrasia el gha vinto anca le elesioni dal 1995 (aministrative) e 1996 (presidensiali). En tel 2000 e 2001, i do partiti i xe rivà a la pari, co el candidato a la presidensa Pedro Pires che el gha vinto par 12 voti.

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Stòria_de_Cao_Verdo&oldid=491893"