Difarense intrà łe version de "Storia del Gabon"

Da Wikipedia, l'ençiclopedia libara.
[Revixion njiancora controłà][Revixion njiancora controłà]
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nova pàxena: thumb|250px|right|Mapa del Gabon I primi abitanti del Gabon i xe stà i pigmei. Verso el X secolo, le xe rivà le prime etnie bantu, che le gha dat...
 
Thijs!bot (discusion | contribusion)
p Bot: Aggiungo: hu:Gabon történelme
Riga 22: Riga 22:
[[es:Historia de Gabón]]
[[es:Historia de Gabón]]
[[fr:Histoire du Gabon]]
[[fr:Histoire du Gabon]]
[[hu:Gabon történelme]]
[[it:Storia del Gabon]]
[[it:Storia del Gabon]]
[[pl:Historia Gabonu]]
[[pl:Historia Gabonu]]

Version de le 03:14, 2 luj 2008

thumb|250px|right|Mapa del Gabon

I primi abitanti del Gabon i xe stà i pigmei. Verso el X secolo, le xe rivà le prime etnie bantu, che le gha dato vita all'etnia mpongwe. I ultimi a rivar i xe i fang che scendea da nord e i se sa stabilì in Gabon dozento ani fa sirca. I portoghexi i xe rivà en tel XV secolo e i gha usà i porti naturali del Gabon far la trata de i sciavi. Dopo de lori, anca inglexi, francexi e olandexi i vegnea su ste coste par crompar sciavi.

Colonialismo

Dal 1839 i francexi i gha scominzsià a far acordi co i capi de le etnie de la costa. I francexi i ofriva protezsion en canbio de acordi comerciali. En tel 1849, na nave de sciavi la xe stà caturada fora da la costa e i sciavi libaradi rente del fiume Komo. I sciavi i gha costruio na sitadina, ciamada Libreville, "sità libara". Par el 1885, tto el Gabon el xera en mane francexi che i gha meso n’aministrazsion governativa za nel 1903.

Indipendenzsa

Dopo la seconda guera mondiale, le colonie francexi le se sa preparà a l’indipendenzsa. El Gabon el xe diventà indipendente el 17 agosto 1960. I do partiti Bloco Democratico Gabonexe (BDG) de Leon M’Ba e la Union Democratica e Sociale Gabonexe (UDSG) de J.H. Aubame, i xe ndà a le elezsioni, ma nisun gha ciapà la magioranzsa. M’Ba el xe stà eleto primo ministro co i voti de deputati indipendenti. I do partiti i se sa meso d’acordo de rifar le elezsioni co na lista comune. M’Ba el xe stà eleto presidente e Aubame ministro de i Esteri. En tel 1963, el BDG gha domandà a l’UDSG de unirse par formar on novo partito unico. M’Ba el gha domandà nove elezsioni, che le xe ndà mal. Altre elezsioni multipartitiche le xe stà organizade en tel april 1964, co la vitoria del BDG. En tel 1967 M’Ba el xe stà rieleto presidente ma el xe morto l’ano dopo. El so vice presidente, Omar Bongo, el gha tolto el so posto, abolio tuti i partiti e fondà el novo partito unico, el Partito Democratico Gabonexe (PDG). Da alora el xe sempre stà rieleto. Durante la primavera democratica africana de i primi ani novanta, anca i gabonexi i gha domandà de i canbiameni. Bongo el gha dovù far de le concesioni de politega interna, de decentramento de i poteri e de isalari. En tel marzso del 1990, el PDG e le forzse de l’oposizsione le se gha incontrà. Da l’incontro le xe rivà nove decisioni politeghe: la creazsion del senato, la libartà de stampa, de asociazsion e de esprezsion, e la libartà de viagare a l’estero. Bongo el se sa dimeso par crear on governo de transizsion mentre che se preparava la nova Costituzsion. En tel setembre 1990, Bongo el gha vinto le elezsioni multipartitiche e el PDG el gha preso la magioranzsa de i segi en parlamento. L’oposizsion la gha vinto varie sità ne le elezsioni aministrative. Bongo rimane l’omo dominante de la politega del Gabon.


Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wikipedia.org/w/index.php?title=Storia_del_Gabon&oldid=154779"